suzher58

Direktlänk till inlägg 3 september 2017

Tjatar för deras skull.

Av Suzanne - 3 september 2017 13:45

Människor är av naturen lata. Man tar väl hand om sina barn eller så kommer någon annan och hjälper en att ta väl hand om sina barn. Barnen har tur på det viset att det oftast kommer fram i rampljuset om något är fel. Sedan vad som åtgärdas beror på omständigheterna.


Jag har levt länge men lär mig fortfarande. Och jag är tacksam för att människor delar med sig av information då även jag är av naturen lat, och läser allt som oftast inte allt jag borde. Så om man kan informera utan att peka finger så ska man göra det när tillfället känns rätt. Man är ingen besserwisser för att man bryr sig. Lika väl som att man berättar lite snyggt att - du har en buse i näsan som syns - så berättar man om man hört något nytt som man tror folk vill eller behöver veta.

Oftast vet folk. - Ja men det är ju självklart, säger några fastän de inte har en aning. Alla vet bäst om sitt, fastän de inte gör det. 


Nu kommer en massa hundtext utan sammanhang. Har jag tur visste du inte om en av dessa saker. Då har jag ju skrivit något bra. En del av dessa saker är självklara. Andra undrar - varför då?


Har man ett husdjur som hund eller katt, så går man till vettris en gång om året och hälsoundersöker. De visar inte att de har ont. Speciellt inte katterna. Man får vara uppmärksam.


När du går ut med hunden, hur gör du då? Drar du och rycker för att skynda på eller får den "läsa tidningen" (nosa) i lugn och ro och skita ifred?

Trampdynorna på hundar tål inte hur varm asfalt som helst. Kan man inte själv gå barfota där så ska inte hunden göra det heller. Se efter om hundens trampdynor är torra och behöver smörjas in. Försvarets stift med hudsalva är perfekt.

Om det är sommar och din hund har hängande öron ska de rengöras en gång i veckan.

Luktar hunden illa i rumpan kan den ha problem med analsäckarna och det gör ONT.

Luktar den extra illa i munnen kan det vara problem med tänderna. Det gör också ONT.

Klipp klorna regelbundet eller prova själv att gå på hälarna en hel dag.

Titta efter fästingar, även i munnen.


Ta med en skål och vatten till hunden vid långpromenader. Hoppa över motoroljan.

Får hunden billigast möjliga mat så mår den därefter. Klåda? Ja, men vad innehåller maten du ger den?

Socker- nej. 

Choklad är giftigt för dem.

Hundar är flockdjur och trivs bäst med att ha folk eller fä runtikring sig. Inte vara själv för länge.

Försök få den att tugga dentasticks.

Om man tycker att fy, vad det regnar, vi väntar en stund med att gå ut. Sätt en kork i ändan på dig själv och se hur kul det är.


Nuförtiden kan man inte lämna en hund utanför en affär. Eftersom hundar sällan är kastrerade så stjäl man dem och tar med dem till ett land i närheten. Där avlar man och säljer sedan dessa hundars valpar tillbaka till oss. Eller så blir de kamphundar. Är de mindre så blir de till träning för kamphundarna.


Innan du faller för frestelsen över en söt valp så tänk över om du har RÅD och TID?  Jobbar du mycket och har du då plats på hunddagis eller en annan form av hundpassning? En S:t Bernhard får med tiden inte plats i handväskan. Inte ens i en resväska. Många fler fullt friska hundar än vad vi tror avlivas, för att folk inte tänkte efter före. 


Har du försäkrat din hund eller avlivar du den om den kostar för mycket att behandla?


Kolla upp uppfödaren innan du köper hund. Kommer ni ihåg kvinnan de visade i tidningen som bedrev hundkennel under vidriga förhållanden? Hon flyttade runt i Sverige för att komma undan djurskyddet. Nu bor hon i Danmark, berättade de på nyheterna.

Följ upp om du säljer en valp. - Men det är ju bara en hund. - Nej det är inte bara en hund. Det är en trogen livskamrat och ska behandlas med respekt. Och kelas med. Mycket.



Och ja, vi hade hundar när jag var mindre. Och mina vänner har hundar. Och jag har varit hundpassare många gånger. Och nej, jag tror inte alls att jag vet allt. Bara lite om mycket.


Vore kul att få veta om detta var till nytta för någon. En liten enda sak? frågar hon som har 4 katter.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzanne - 21 december 2018 20:34

Man vaknar med ett ryck av en katts ulkningar. Var, var, var är du??? Jomen. Kisabiten satt på skrivbordet gömd bakom ryggstödet på datorstolen.  - INTE PÅ JULKLAPPARNA!!! Där låg en liten hög som inte var färdiginslagna. Men Kisabiten var färdigsp...

Av Suzanne - 17 juli 2018 00:59

Sitter framför datorn och ska betala mina räkningar. Det finns inga pengar på kontot. Varför inte då??? Det är fel datum förstås. Vad annars, slugotto. Vad gör vi då tills Tuts och Tytte behagar komma in? Kattklockan förblir tyst. Slöhögar. De får in...

Av Suzanne - 16 september 2017 06:35

Gud vad jag älskar internet. Har hållt på i timmar. Hade jag kunnat hade jag slitit det i bitar och ätit upp det. Jag har inte lyckats få ner ett enda ordbehandlingsprogram. Tycker att ett gammalt office sedan år 2000 kunde vara gratis. Där är ett. N...

Av Suzanne - 15 september 2017 05:56


Det finns ingen som drar fram så mycket disk som jag gör. Jag försöker intala mig själv att det bara är min disk, fast det lutar lite åt att mina husgobblins varit framme. Och i tvättkorgen. Det räcker att jag går ut ifrån toan så är tvättkorgen full...

Av Suzanne - 14 september 2017 03:17


Jag cyklar runt kvarteret i världens 90 när jag ska hem till väninnan som bor 100 meter bort. Varför? Går jag så hänger katterna på. Ju längre jag går ifrån huset ju högre jamar de. Det har hänt att jag varit hemma hos henne och kikat på film. Plötsl...

Presentation


Mitt i livet.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards