suzher58

Direktlänk till inlägg 14 september 2017

Livet är mer spännande utanför dörren.

Av Suzanne - 14 september 2017 03:17

Jag cyklar runt kvarteret i världens 90 när jag ska hem till väninnan som bor 100 meter bort. Varför? Går jag så hänger katterna på. Ju längre jag går ifrån huset ju högre jamar de. Det har hänt att jag varit hemma hos henne och kikat på film. Plötsligt står Tuts utanför altandörren och tittar efter mig. Det har hänt att vi fikat i hennes kök. Då har Tuts suttit ute på trappan med långsträckt hals för att se om jag är där. Väninnan är allergisk mot katter så därför cyklar jag hemifrån som en dåre. Undrar vad grannarna tänker om mina rivstarter.


Att ge sig in till stan på cykel är alltid lika spännande. Rätt vad det är så flyger en bildörr upp framför en för bilarna nuförtiden har inga backspeglar. Däremot får de se en ilsken kärring som tvärnitar och muttrar något om varmare breddgrader.  Ännu har jag inte gjort svanhoppet över någon bildörr. När jag tänker efter så blir det nog så att bildörren följer med mig en bit i stället. Jag har inte kroppsformen för svanhopp. Men den kommer. Då kan jag cykla omkring bara för att träna om jag ska flyga vanligt eller freestyle. Kanske fastnar axelremmen på handväskan i backspegeln, som inte finns, och jag landar med ett brak på motorhuven istället. Finns många varianter.


Jag cyklar inte snabbt. Folk brukar köra om mig utan att plinga och eftersom jag är i min egen värld håller jag på att välta varje gång det händer. Och på tal om de förbannade cyklisterna. Man har haft chansen att knäppa ett flertal av dem när man kört bil. De FÅR inte flyga över övergångsställena. De FÅR inte flyga från cykelbanan över vägen heller. Så jag kan med gott samvete knäppa ett par stycken.


Pensionärer är en historia för sig. Förvisso är jag själv en sorts pensionär men jag bär mig inte dumt åt när jag ska gå över gatan. De kliver ut utan att ha någon form av ögonkontakt. De har nackspärr hela bunten med alla huvudena vridna åt fel håll. Kamikazefolket, det är pensionärerna i denna stan. När jag själv ska gå över så stirrar jag på förarna och de tvärnitar. Jag ser förmodligen lite farlig ut för det har effekt.


Bil går bra att köra, men allt som hänger efter är ingen hit. Jag har tappat ett släp, som jag glömde klicka, på E6 vid Snapparp. Som tur väl var så hade jag kopplat säkerhetsvajern och ännu mer tur var att ingen bil låg vid sidan om för det svajade och for rätt bra innan jag fick stopp på eländet.


Släp och trånga passager har alltid varit en utmaning. In på en gångbana och runt en husknut, lasta av/på, och sedan försöka ta sig ut igen. Euuu. Jag har klarat detta med att köra emellan hus och i trånga gränder utan att köra emot något eller skrapa färgen av bilen. Förutom en gång. Jag var SÅ noga med att inte köra på någon trappavsats eller välta något cykelställ. Skulle ställa mig perfekt utanför en dörr. Jo men. Braaaak! Lite lågt i tak där, ja.

 

På tal om lågt i tak. Var ute och körde på stan med ett gäng glada ifrån jobbet. Typ färdtjänstbuss. Vi skulle parkera och gå och äta glass på Stora Torg. Körde runt och letade men det fanns inte en parkering ledig någonstans. Och varmt var det. Det får väl bli parkeringshuset då. Det blir väl trångt att ställa sig där nere men det får gå, vet jag att jag tänkte. Precis när jag tippat ner hela bussen i backen, halvvägs ner, började det dundra i taket. Då blir man sådan att "vad fan är det nu då?". Att backa upp igen utan att glida det minsta framåt var svettigt. Och jag var själaglad för att jag inte fick med mej rören från taket ut. Vem förväntade sig en attack uppifrån? Inte jag i alla fall. Det blev ingen glass den dagen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzanne - 21 december 2018 20:34

Man vaknar med ett ryck av en katts ulkningar. Var, var, var är du??? Jomen. Kisabiten satt på skrivbordet gömd bakom ryggstödet på datorstolen.  - INTE PÅ JULKLAPPARNA!!! Där låg en liten hög som inte var färdiginslagna. Men Kisabiten var färdigsp...

Av Suzanne - 17 juli 2018 00:59

Sitter framför datorn och ska betala mina räkningar. Det finns inga pengar på kontot. Varför inte då??? Det är fel datum förstås. Vad annars, slugotto. Vad gör vi då tills Tuts och Tytte behagar komma in? Kattklockan förblir tyst. Slöhögar. De får in...

Av Suzanne - 16 september 2017 06:35

Gud vad jag älskar internet. Har hållt på i timmar. Hade jag kunnat hade jag slitit det i bitar och ätit upp det. Jag har inte lyckats få ner ett enda ordbehandlingsprogram. Tycker att ett gammalt office sedan år 2000 kunde vara gratis. Där är ett. N...

Av Suzanne - 15 september 2017 05:56


Det finns ingen som drar fram så mycket disk som jag gör. Jag försöker intala mig själv att det bara är min disk, fast det lutar lite åt att mina husgobblins varit framme. Och i tvättkorgen. Det räcker att jag går ut ifrån toan så är tvättkorgen full...

Av Suzanne - 13 september 2017 01:51

  Min mor bjöd familjen på en resa till Thailand. Vi bodde på ett ställe som hette Djungle Villa Bungalows i Ao Nang. Syrran och jag hade varit där ett år tidigare och tyckte att det var ett mysigt ställe att bo på. Saken var den att jag fått ny m...

Presentation


Mitt i livet.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards